Silvestr Szabó - foto natura Silvestr Szabó - foto natura Silvestr Szabó - foto natura


Focení vody na dlouhý čas

Asi každého z nás zaujaly fotografie vodopádů a kaskád kdy je všechno na fotografii dokonale ostré a kdy voda působí jako mlha .Není to žádný trik jen je třeba být v správný čas na správném místě a mít dobře nastavený fotoaparát.

pustevny  pustevny

 



Kde je to správné místo? Všude tam kde padá voda volným pádem dolů třeba u nějakého splavu,vodopádu nebo tam kde  se přelévá přes kameny v nějaké horské bystřině či potoku. A ten správný čas? Hlavně nesmí moc svítit slunko, proč to si za chvilku vysvětlíme i když při slunci se dá také fotit.

Canon pustevny  Opava  Opava

 

Než se konečně dostanete do místa které vás zaujme a které by jste si chtěli nafotit myslete na to že budete potřebovat také stativ  . Někdy budete pro pěkný záběr nuceni vlést do vody a fotit třeba z středu potoka nebo někam na nějaké méně bezpečné místo .Myslete při tom na své bezpečí ale také na bezpečí vašeho nádobíčka . Že se trochu zmácháte v potoku třeba i v zimě to se pořád dá, ale když  se vám podaří zkoupat i techniku tak vám to  pokazí radost a budete mít po focení . Tedy pokud nepoužíváte vodotěsný batoh nebo techniku . V každém případě i když takový batoh vlastníte je pořád  lepší a jistější si všechno  připravit pokud možno ještě na břehu a batoh dát tak aby byl v bezpečí a aby jste nad ním měli kontrolu. Neříkám že by vám ho hned ukradl třeba medvěd a machroval s ním po lese ale při focení v tropech si ho rády přivlastní například opice nebo někde u nás na horách nějaký šťastný houbař či jiný zbloudilý turista. Dávejte si na toto pozor proto že zloději fotoaparátů vás o vaše ,,šperky,, oberou hned. Jeden bude s vámi klábosit ,obdivovat vás nebo ván dávat rady a odpoutá vaši pozornost a druhý si v tichosti a v klidu ,,přivlastní ,, váš foto batoh s zbytkem nádobíčka. Neříkám že se všude krade ale už jsem se s takovými experty setkal ,ale dopadlo to dobře jen jsem je s kolegou vykoupal v potoce ,tak že vlastně dobře i pro ně. Dejte si také pozor při focení uprostřed potoka kdy se vám začne někdo motat kolem batohu vy necháte fotoaparát na stativu půjdete za údajným zlodějem který se motá kolem batohu a z druhé strany říčky přijde opravdový zloděj a ,,obslouží se,, vaším fotoaparátem. Na toto si dávejte pozor také při focení architektury kdy necháte brašnu na lavičce a pak příjdete o fotoaparát bez mrknutí oka.Často používaná finta v Benátkách, Římě ale i v Praze a jiných velkých městech s kulturními památkami

Vodopády Satiny  Vodopady Satiny  vodopady satiny



Ale dost už strašení to jsem odbočil úplně jinam, vrátím se zpátky k focení vody na dlouhý čas. Každopádně v lesních bystřinách jsou kameny neskutečně kluzké proto dávejte pozor až se budete pohybovat s již připraveným fotoaparátem někde v bystřině. Jak už jsem se zmínil je lépe fotit když je počasí pod mrakem nebo brzy z rána kdy není slunce ještě vysoko a navíc dělá nádherné paprsky mezi kmeny stromů. Když už je sluníčko vysoko nebo dokonce svítí přímo na vodopád musíte použít polarizační nebo přechodové filtry které světlo ztlumí .
 Než začnete fotit skontrolujte jestli s vaším batohem neskáče zrovna nějaký šimpanz nebo ,,turista,, někde po lese, ujistěte se že stativ je opravdu pevně a stabilně postavený a fotoaparát sedí na něm jak přibitý a je řádně zajištěný. Pokud vlastníte kabelovou nebo dálkovou spoušť bude se vám hodit , nenechávejte ji v batohu a konečně ji také využijte. Zabrání roztřepání stativu.


satina  Beskydy

                                   beskydy                                     

                                              


Někdy se může stát že proudící voda vám bude s vaším stativem a tím i fotoaparátem jemně třepat potom budete muset změnit místo, nebo způsob usazení stativu jinak by byly
snímky rozmazané.
 Fotoaparát nastavte do režimu ,,M,, clonu nastavte od 9 nebo až na 45 podle toho kolik vám to objektiv dovolí .Čas nastavte od 0"3 - 0“5s (půl vteřiny) klidně do 30/1s (půl minuty). Záleží na cloně a množství světla, čím je  větší clona, tím potřebujete delší čas ,čím horší světelné podmínky tím potřebujete delší čas. Pokud budete fotit v Anastavíte f 45 (clonu na 45) tak bude fotoaparát potřebovat také víc času na vykreslení jinak by byla fotografie tmavá až černá. Fotíte li v režimu ,,Av,, priorita clony ,fotoaparát si čas dopočítá sám , pokud zvolíte nastavení režim ,,Tv,, priorita času  fotoaparát dopočítá clonu sám. Chce to chvilku zkoušet vzhledem k tomu že nastavení se různí s vlastnostmi objektivu a mění s intenzitou světla , tak že když v 6 ráno začnete fotit  určitě v 9 když už je slunce vysoko  je nastavení úplně jiné.
Jako příklad ,pokud nastavíte fotoaparát na ,,M,, clonu nastavte na 11 a čas nastavíte na 1 sec. Uvidíte jak se snímek jeví, pokud je moc světlý zvedněte clonu nebo uberte čas na 0,5 sec pokud je snímek tmavý nastavte delší čas nebo zmenšete clonu.

  

                          
                 

 Optimální čas na focení je brzo ráno jak jsem se už zmínil, a co se týká barev tak asi nejhezčí je podzim který barvami jenom hraje obzvlášť v bukovém lese, nebo jaro kdy jsou kameny obrostlé nádherně zeleným mechem. V zimě zas dokáže mráz vyčarovat bizardní tvary rampouchů. Některé fotografi  najdete u mě na webu 
zde

      Přeji hezké zážitky při focení , žádné zloděje opičáky ani pády při focení a spoustu krásných fotografií




                                                                                                                      
Silvestr Szabó © 2008











 



přidat komentář
autor *
název *
e-mail
www
komentář *
* (do políčka opište kód z obrázku)

10.8.2009 13:41
MzK  e-mail: mozek007@seznam.cz  web: http://mozektevidi.net
moc hezky napsáno
Moc hezky napsáno, rady jsem sice četl až po svém focení, až budu fotit příště už víc co udělat jinak, aby fotografie vyšly jak mají
reagovat
13.8.2009 18:26
sILVA  web: http://www.naturess.net
Re: moc hezky napsáno
Dík tak příště ,budu držet pěsti :-)
reagovat
1


Veškerá práva vyhrazena, jakékoliv použití zde zveřejněných snímků podléhá písemnému souhlasu autora! Copyright © Silvestr Szabó 2005